torsdag 27. desember 2012

Det Hellige Land?

Finnes det noe hellig land? spør jeg meg selv idet vi landet på Ben
Gurion flyplassen utenfor Tel Aviv. Jeg har den hellige skrift med
meg, boka som forteller at mennesker kan
bli hellige innfor Gud, altså et hellig folk, men finnes det noe hellig land?
Hverken Wenche eller jeg har vært i dette underlige landet før, men nå
er vi altså her hvor allting skjedde. Er folkene her mer hellig enn
andre mennesker? Er jødene, Guds utvalgte folk, bedre, smartere og
hyggligere enn andre folk, eller er det motsatt?

Første inntrykket av Israel er ganske positivt. Her er det Mc Donalds
på hvert gatehjørne og trafikken flyter ganske så pent. Selv var jeg
engstelig for vill bilkjøring, israelere og arabere har jo ikke
akkurat noe godt rykte i så måte. Jeg har kjørt bil i Napoli og
fryktet lignende tilstander, men har går det faktisk ganske rolig for
seg. Vi fant Nasaret vha et kart vi kjøpte på flyplassen og vår venn
Saleem kom og guidet oss til det katolske gjestehuset da vi kjørte inn
i byen.